bibeln å erica

Ser att vi har fått reklam. Nån kristen tidning. I brist på annat tar jag den å sätta mig i solen å läser. Jag minns tillbaka.
När jag va liten spenderade jag mycket tid i kyrkan. Inte alls för att min familj är kristen, nej inte alls men det fanns mycket för oss barn som de ordnade. Det va kykans barntimmar, kör, konfirmation ja en massa strunt. Jag blev tidigt lärd om den gyllene reglen, kain å abel å den lömske ormen.

OK kyrkans barntimmar. Vi käkade rostmackor med apelsinmarmelad så det stod härliga till. Och som betalning för det så fick vi spela upp nån teater om hur Moses levde eller nåt. Det kunde jag köpa.
I kören började det bli lite allvarligare. Gudstjänst varje söndag å nattvard på det. På slutet av körkarriären kände jag mig så falsk som sjöng alla sånger som jag inte ens trodde på. Då va det dags att säga hej då.
Ju äldre man blev så blev det måndagsklubben eller vad det nu hette. Där började paradiset förändas. Glömmer aldrig den dagen då vi blev bjudna på fest. Vi fick ALLT. Det va chips, popcorn, läsk ja allt möjligt gott. Men när vi precis börjat käka kom alla ledarna in å hällde nån svart sörja över allt. Det skulle symbolisera nåt som hänt i bibeln. Helt sjukt!

När man sen skulle konfirmera sig hade jag lessnat på sekten. Jag började ifrågasätta allt som de sakta men säkert hade förgiftat våra hjärnor med. Ingen kunde svara. och på konfirmationslägret började jag tillochmed bråka med The one and only M (urmodern inom kyrkan i Falun). Ja de va väl inte vana vid att 14 åringar ifrågasätter.
Efter min konfirmation ville jag bort från kyrkan. Jag mådde dåligt över att vara där. Människorna där hade ingen som helst respekt över andra som inte tror på gud å allt vet jag. Det skulle ta mig år innan jag gick dit igen.  Men än idag får jag ont imagen när jag tänker tillbaka på den tiden.

Kommentarer
Postat av: Emma

Nämen va trevligt(att du bloggar, inte kyrkan)Jag gick oxå i kyrkans barntimmar, men efter det var det nog. Dags att gå ur svenska kyrkan kanske? Man betalar faktiskt ca 100 kr i månaden för det i skatt. (kolla deklarationen)Och det går inte till underhåll av kyrkor och kyrkogård utan till gudstjänster som man aldrig går på, musik och dyl. Surt

Postat av: carro

skriv en bok om du behöver prata av dig... =)

2009-04-28 @ 10:51:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0